App-idee check

Bepaal of jouw app-idee succesvol wordt.
Download de app-idee check checklist.
App-idee check
1. Wat voegt een app aan je business toe?

1. Wat voegt een app aan je business toe?

Een succesvolle app maakt impact: je maakt interne processen efficiënter, deelt kennis, wint nieuwe klanten of gebruikt de app als communicatiemiddel. De belangrijkste vraag blijft: welk probleem lost jouw app voor de uiteindelijke gebruiker op? Door de gebruiker erbij te betrekken, weet je wat nodig is om van de app een succes te maken.

Een aantal ingrediënten bepaalt het succes van een app. De gebruiker moet de app weten te vinden. De app moet vervolgens zijn of haar probleem oplossen. De gebruiker bepaalt welke functionaliteiten succesvol worden en dus ook welke ontwikkeld moeten worden. Probeer vooraf, maar ook tussentijds, de gebruiker te vragen wat hij of zij nodig heeft. Zorg ervoor dat jouw app-idee de volgende punten bevat:

– De app lost een probleem op dat jouw klanten of collega’s hebben. Of maakt het leven van je medewerkers of klanten makkelijker.
– De app bestaat nog niet of bevat een unieke toevoeging aan een bestaande oplossing.
– Je kunt impact maken en een verdienmodel of besparing realiseren die significant is.

Elk bedrijf is uniek en de manier waarop je met een app waarde toevoegt, verschilt per onderneming. Om het overzichtelijk te maken, verdelen we dit onderdeel in drie blokken:

1. Bedrijfsprocessen verbeteren of kosten besparen
Met de app kun je een kostenbesparing realiseren door processen te automatiseren (bijvoorbeeld repetitief werk) of door de handelingen eenvoudiger te maken (bijvoorbeeld het scannen van een tekst, zodat de informatie direct digitaal beschikbaar is en je de tekst niet handmatig hoeft over te typen.)

2. Groei van omzet en klanttevredenheid
Je biedt je klanten iets vernieuwends aan waarmee je bijvoorbeeld de communicatie of service aan hen verbetert. Ze krijgen makkelijker toegang tot informatie, komen meer te weten over jouw bedrijf of je helpt ze om hun eigen werk makkelijker te doen. Hierdoor kunnen ze ook zomaar meer aankopen bij jou gaan doen. Ook kan een app een trigger zijn voor nieuwe klanten om in contact met jouw bedrijf te komen.

3. Meer inzicht in je business
Data verzamelen is hot. Je automatiseert processen met de app waardoor je meer inzicht in je business hebt. Hierdoor kan je jouw focus op de core business leggen in plaats van op de operatie en de administratieve processen.

Meer weten?
Vertel me meer
2. Wat gaat het kosten?

2. Wat gaat het kosten?

Een app kost tussen 10.000 en 200.000 euro. In het algemeen geldt: hoe complexer de app, hoe hoger de ontwikkelkosten. De complexiteit wordt bepaald door het aantal functionaliteiten, de logica achter de app en de platformen waarop de app werkt. Maar vergeet ook niet het design, testen, beveiliging, onderhoud en marketing. Een hoger rendement behaal je door functionaliteiten met impact.

Bouw wat nodig is: Als je van te voren precies weet wat je wilt gaan bouwen, is de kans het grootst dat we de kosten goed kunnen inschatten. Als je een vaag idee hebt, dan bestaat de kans dat je functionaliteiten ontwikkelt die uiteindelijk niet gebruikt worden, aangepast moeten worden of zelfs helemaal ontbreken terwijl ze nodig zijn. Hoe beter het aan de voorkant is uitgewerkt, hoe goedkoper de ontwikkeling zelf uitpakt

Neem alle kosten mee: Tal van factoren zijn van invloed op de ontwikkelkosten van een app, die je voor het gemak kunt onderverdelen in de ontwikkeling en het onderhoud. Wij hechten waarde aan transparantie van alle kosten. Wij willen dat jouw app succesvol wordt en denken dus breder mee. Want vaak heb je ook content- of marketingkosten. Zo sta je niet plots op straat met een app die half af is, niet getest is of gedurende het traject duurder wordt. Testen, hosting in de cloud, onderhoud én marketing: het hoort er allemaal bij.

Hieronder een greep uit de belangrijkste factoren die de bouwkosten van een app bepalen.

Complexiteit en aantal functionaliteiten
Hoeveel gebruikersrollen zijn er nodig? Alleen een userrol? Of ook admin-, superadmin- of andere userrollen? Dit bepaalt hoeveel flows er uiteindelijk nodig zijn. Hoeveel functionaliteiten zijn er nodig, en zijn er complexe functionaliteiten nodig zoals Machine Learning, Augmented Reality, Location Based Service, Object Recognition of Document Scanning?

Een gebruiksvriendelijk of maatwerkontwerp?
Hoewel het verleidelijk is om voor een mooi ontwerp op maat te gaan, is het niet per definitie slim. Apps zijn niet populair vanwege hun uiterlijk, maar hun gebruiksvriendelijkheid. Google en Apple hanteren richtlijnen voor functioneel design. Ga je hiervoor of kies je toch voor maatwerk? Maatwerk is duurder: de elementen liggen namelijk niet klaar, maar moeten ontwikkeld en getest worden.

Welk platform en welke toestellen kies je?
Het maakt nogal wat uit of jouw app alleen draait op iOS of ook op Android en web. Ook het type apparaten waarop de app moet werken, zorgt voor extra inspanningen. Ga je alleen voor de smartphone, of moet de applicatie óók werken op tablets? Hoe meer platforms en toestellen, hoe meer ontwikkeltijd.

Direct een beeld van de kosten van jouw app? Ga naar onze Chatbot Eva en laat haar de kosten van jouw app-idee inschatten. Klik hier.

Meer weten?
Vertel me meer
3. Hoe verdien je het terug?

3. Hoe verdien je het terug?

Niet alle apps leveren geld op. Soms lijkt het idee goed, maar werkt het verdienmodel niet. Pas de strategie en het verdienmodel aan als het onvoldoende oplevert. Liefst voordat je bent begonnen met bouwen. Geld verdienen met een app kun je door: extra omzet genereren, efficiëntere bedrijfsprocessen of het hebben van betaalde functies in de app.

Welk verdienmodel geschikt is, hangt van het doel dat de app dient. Wanneer je bijvoorbeeld een applicatie ontwikkelt om bedrijfsprocessen efficiënter te maken, kun je tijd en kosten besparen. Zo verdien je de investering terug.

Wanneer je je niet op het bedrijfsproces richt, maar een specifieke markt wil bedienen, gebruik je een ander verdienmodel. Besef wel dat meer dan negentig procent van de apps gratis beschikbaar is. Daarom is het vaak verstandiger om geen geld te rekenen voor de aanschaf ervan, maar wel met advertenties of specifieke betaalde functies die de app biedt. Hieronder hebben we verschillende verdienmodellen op een rijtje gezet.

Efficiëntieslag
Misschien struint het personeel wel erg lang door het magazijn vanwege lastig te vinden goederen. Een app die de exacte locatie van de goederen aangeeft, verhelpt dit. Hierdoor kunnen medewerkers meer klanten bedienen in dezelfde tijd. Ook apps die medewerkers in één klap parate kennis verschaffen die nodig is om klanten verder te helpen, kunnen grote impact hebben.

Je bestaande aanbod aanbieden via een app
Je kunt je huidige producten in de app aanbieden of je kunt diensten leveren met de app waar nu nog mensen voor nodig zijn. Bijvoorbeeld met scanmogelijkheid informatie oproepen, zodat jouw klant makkelijker weet wat hij/zij nodig heeft. Dit verdienmodel is gunstig op tal van vlakken: je maakt gebruik van bestaande kennis en kunde en de kwaliteit van het product staat al als een huis.

Een gratis app als klantenservice
Een supermarkt vergroot het winkelgemak voor klanten met een gratis app. Deze strategie verdient zich indirect terug: klantbinding, meer aankopen en een afgestemd aanbod op basis van verzamelde klantgegevens. Een app die klanten ervaren als waardevol vormt hier de sleutel tot succes.

Upsell-mogelijkheden
Je kunt ook aanbiedingen in een app plaatsen, zeker als je gebaseerd op data weet wat mensen nodig hebben. Daarvoor heb je veel data nodig. Aangezien de app weet wie jouw klant is, kun je verzamelen wat jouw klanten willen en ze hierdoor steeds relevantere voorstellen doen.

Digitale dienstverlening
Een andere strategie is de gebruiker laten betalen voor extra functies in de app (diensten). Die drempel hoeft niet hoog te zijn: hij of zij heeft inmiddels de waarde van jouw app al ondervonden. Het voordeel van deze dienstverlening is dat de extra kosten om deze diensten te leveren klein zijn, waardoor je bij veel klanten een mooi verdienmodel kunt realiseren.

Meer weten?
Vertel me meer
4. Met welke partij ga je samenwerken?

4. Met welke partij ga je samenwerken?

Je wilt een succesvolle app bouwen. De keuze voor een geschikte app-ontwikkelaar speelt hierin een sleutelrol. Alleen het hebben van een team van ontwikkelaars die goed kunnen programmeren is geen garantie voor succes. Je hebt meer aan een partij die kritisch met je meedenkt over het gehele concept. Ontwikkeling is maar een onderdeel.

Hoe kies je een ontwikkelaar? Diverse zaken spelen een rol in de keuze. Gaat de ontwikkelaar jou helpen de app succesvol te maken? Veel ontwikkelaars zijn ijzersterk in programmeren. Echter, het hebben van een technisch goed werkende app is geen garantie voor succes. Jouw app moet meerwaarde leveren aan de doelgroep. Je hebt een partij nodig die hierover kritisch met je meedenkt.

Sterke sparringpartner
Een ontwikkelaar dient te beschikken over een sterke product owner. Die houdt rekening met de wensen van de gebruiker én bewaakt de lijst van functionaliteiten die de app nodig heeft om succesvol te worden. Welke voegen veel waarde toe? Die hebben prioriteit. Hierdoor zorg je ervoor dat er straks een tof product ligt.

Kennis van sector en platform
Hoewel het klinkt als een open deur, is het wel belangrijk: zoek een partij met grondige kennis van de sector waarvoor jouw app bedoeld is. Of dat nu zorg, overheid of logistiek is. Zo’n ontwikkelaar kent bijvoorbeeld de regelgeving en heeft ervaring met het bouwen van specifieke functionaliteiten. Zo vind je het wiel niet opnieuw uit. Dat scheelt tijd én kosten. Dit geldt ook voor het platform. Alleen een partij die Android, iOS en Windows door en door kent, kan het onderste uit de kan halen wat betreft ontwerp en gebruikersgemak.

Randzaken: beveiligen, testen, broncode
Beveiliging: Het gebruik van apps is inmiddels zo gangbaar dat je zou verwachten dat ze goed beveiligd zijn. Toch zijn ze dat vaak niet. Dit is een punt om te bespreken met je ontwikkelaar.
Testen: In onze app-ontwikkeling is altijd een testfase opgenomen. Het ligt voor de hand, maar dat gebeurt niet altijd.
Broncode: Word je eigenaar van de broncode? Wij spreken met onze klanten af dat de klant eigenaar van de broncode wordt. Dat betekent dat je de app mee mag nemen naar een andere ontwikkelaar als je besluit ons te verlaten. Wel zo handig, toch?

Meer weten?
Vertel me meer

SAMENVATTING

1. Wat voegt een app aan je business toe?
2. Wat gaat het kosten?
3. Hoe verdien je het terug?
4. Met welke partij ga je samenwerken?
Start hier je ontwikkeling met 5PRO

Over 5PRO Mobile

19
jaar ervaring
50
ontwikkelaars
130+
oplossingen gerealiseerd
100%
samen succesvol worden

Aanbevolen content gebaseerd op data analyse

iOS en web platform voor golfers en golfprofessionals. Golfers kunnen binnen 3 minuten een ronde registreren en gebaseerd op deze data tips, oefeningen en informatie over verbeteringen in hun spel krijgen. Professionals kunnen via de app diensten aan de golfers aanbieden. Mygolfstat kan evenementen creëren en deze data in de webapplicatie bijhouden.

Beveiligd communicatieplatform

Secure Voice is een beveiligd communicatieplatform voor bellen, berichten sturen en het delen van documenten. De communicatieservers worden beheerd en gecontroleerd door de klant zonder dat er derde partijen betrokken zijn. Het is beschikbaar als een app, maar ook in combinatie met een secure voice telefoon.

QR-code scanning oplossing

iOS, Android en web platform met QR-code scanning en Optical Character Recognition functies. In opdracht van een producent van auto benodigdheden met meer dan 2000 verkooppunten hebben we een oplossing gebouwd voor het bijhouden van productprijzen. Inclusief een ingebouwd loyaliteitsprogramma voor de leveranciers en retailers.

BENIEUWD NAAR DE POTENTIE
VAN JOUW APP-IDEE?