Turn-key platform voor data analyse
Vraagstuk
De klant produceert benodigdheden voor de auto, zoals auto wax. Deze producten worden verkocht bij meer dan 2000 verkooppunten, waarvan de meeste verkooppunten in beheer zijn van een kleine ondernemer.
De prijzen van de producten die worden verkocht moeten regelmatig worden gecontroleerd en geanalyseerd. De klant heeft 5Pro gevraagd om een digitale applicatie te ontwikkelen voor het controleren van de prijzen en daarbij ook na te denken hoe betrokkenheid aan de kant van de retailer kan worden vergroot. 5Pro kan deze oplossing bieden, dankzij meer dan 18 jaar expertise op het gebied van data analyse oplossingen en in-dept business analyse.

De uitdaging
De producten van de klant worden op veel verkooppunten verkocht, hierom is het van belang dat de prijzen regelmatig worden gecontroleerd en gedocumenteerd. Om dat te doen gingen verschillende werknemers langs de retailpunten om de prijzen te registreren, maar deze werkwijze is tijdrovend en duur. Hierom is de klant opzoek gegaan naar een moderne oplossing.
Tijdens de strategische sessie met de klant hebben de gedefinieerd dat het proces van de prijscontrole kan gedigitaliseerd worden door:
- De retailer laten zelf de controle uitvoeren.
- Een app die het mogelijk maakt voor de retailer om de bon te scannen en prijscontrole uit te voeren.
- Een web-platform waar de producent de locatie, het product en de prijs in een overzicht kan zien op basis van de gegevens die de retailer heeft gescand.


Gebaseerd op het initiële probleem hebben we ontdekt dat de klant veel geld uit gaf aan marketing van haar merk, zonder hier een duidelijke in-return voor te krijgen. Zo’n 80% van de consumenten kiest voor een product/merk in de winkel op basis van het advies van de retailer. Slechts 20% van de consumenten maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.
5Pro wist beide uitdagingen aan te pakken met één oplossing. Aan de ene kant; de producent kan het controleren van de prijzen digitaliseren door de retailer het werk te laten doen via de app. Aan de andere kant, door een bonusprogramma te implementeren voor de Retailer zal hij eerder optreden als ambassadeur van het merk en krijgt de marketing een boost door een grotere betrokkenheid van de Retailer.
Na ontwikkelen van de MVP (Minimum Viable Product) is dit prototype getest met een kleine groep retailers. Al snel werd duidelijk dat de retailers meer gemotiveerd waren om de producten van de producent te verkopen door een puntensysteem, punten kunnen verdiend worden door de bonnen in te scannen. Na de MVP testfase is de ontwikkeling tot het real-time product in gang gezet.
Gebaseerd op het initiële probleem hebben we ontdekt dat de klant veel geld uit gaf aan marketing van haar merk, zonder hier een duidelijke in-return voor te krijgen. Zo’n 80% van de consumenten kiest voor een product/merk in de winkel op basis van het advies van de retailer. Slechts 20% van de consumenten maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.
5Pro wist beide uitdagingen aan te pakken met één oplossing. Aan de ene kant; de producent kan het controleren van de prijzen digitaliseren door de retailer het werk te laten doen via de app. Aan de andere kant, door een bonusprogramma te implementeren voor de Retailer zal hij eerder optreden als ambassadeur van het merk en krijgt de marketing een boost door een grotere betrokkenheid van de Retailer.
Na ontwikkelen van de MVP (Minimum Viable Product) is dit prototype getest met een kleine groep retailers. Al snel werd duidelijk dat de retailers meer gemotiveerd waren om de producten van de producent te verkopen door een puntensysteem, punten kunnen verdiend worden door de bonnen in te scannen. Na de MVP testfase is de ontwikkeling tot het real-time product in gang gezet.

Deliverables
Product concept

General Architecture & Proposed Solution

MVP

Design

Development

Support

Onze aanpak
Strategisch productdesign en business blueprint


Technische uitdaging
Voor deze uitdaging hebben we gebruik gemaakt van Optical Character Recognition technologie. Door met de app op een smartphone een barcode te scannen wordt deze meteen herkent en gelezen, nog voordat de gegevens naar de server zijn gestuurd.
De applicatie is makkelijk opschaalbaar, het is dan ook mogelijk om met meer dan 2000 gebruikers en meerdere producenten gebruik te maken van de app.
Agile scrum development
Door gebruik te maken van de Agile Scrum Development methode en een iteratieve aanpak was het voor 5Pro mogelijk om regelmatig opleveringen te doen aan de klant, wat resulteerde in een actieve feedback cyclus tijdens het ontwikkelproces. Om deze feedback door te spreken organiseerden we om de week een sessie met de klant.
Dankzij dit proces was het mogelijk voor ons bij 5Pro om een ready-to-use turn-key app aan te leveren die aansluit op de behoeften van de klant, met daarbij extra toevoegingen die tijdens de strategische sessies, doelgroep testen en agile sessies naar voren zijn gekomen.
