Marketing platform
Vraagstuk
De uitdaging
Onze klant verkoopt zijn producten aan de groothandels en de groothandels – aan de retailers. Daarom heeft onze klant geen directe contact met de eindklanten (kopers). We hebben geanalyseerd hoe de eindklanten de beslissing maken om een product van de producent te kopen. Het bleek dat in 80% van alle gevallen is het advies van verkoopmedewerker in de winkels doorslaggevend bij het kiezen van een product. Slechts 20% van de kopers maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.
De grootste uitdagingen in het verkoopproces van de klant volgens 5Pro:
- geen incentives voor de verkoopmedewerkers om de producten van onze klant te verkopen. Bijvoorbeeld, ze besteden niet genoeg aandacht aan hoe de producten in de winkel worden weergegeven en gepositioneerd;
- verkoopmedewerkers hebben te weinig kennis over de producten van onze klant. alle medewerkers van de ruim 2000 verkooppunten een opleiding aanbieden kost veel geld;
- onze klant heeft geen invloed over de eindklanten en heeft geen informatie over zijn gedrag.
De oplossing
Een digitale marketing platform (web en mobiel) voor de producent, leveranciers en retailers met loyalty programma. De oplossing biedt verkoopmedewerkers de mogelijkheid om promoties te starten en daarmee de verkoop van specifieke producten te bevorderen:
1. Verkoopmedewerkers downloaden een app waar ze de bon met verkochte producten kunnen inscannen.Voor elke verkochte eenheid ontvangt de verkoopmedewerker een bonus.
2. Producent deelt instructievideo’s en updates over zijn producten via de app die altijd toegankelijk voor de verkoopmedewerkers zijn. Alle video’s zijn in de vorm van on-line learning. De medewerkers krijgen een bonus als ze de learning hebben voldaan (video gekeken en vragen beantwoord).
3. Verkoopmedewerkers kunnen met de app de voorraad van de producten controleren door het barcodescanning functie. Leveranciers hebben meteen de inzichten in de verkochte producten en kunnen hun voorraad makkelijker up-to-date bijhouden.
4. Onze klant heeft inzichten in het gedrag van de eindklanten: verkoopstatistieken, gemiddelde cijfers per winkel, producten die de eindgebruiker koopt en de producten van onze klant zijn inzichtelijk; zelfs de dag en tijd van verkoop worden geregistreerd.
Deliverables
Product concept
General Architecture & Proposed Solution
MVP
Design
Development
Support
Onze aanpak
Strategisch product design & business blueprint
We begonnen met de in-depth analyse van de businessprocessen van onze klant. Daarmee brachten we in kaart welke problemen opgelost moesten worden, zoals de eindeloze zoektocht naar auto onderdelen. Iedere functionaliteit van de app loste weer een ander probleem op. We bekeken de risico’s en bepaalden de juiste strategie voor de klant en dit hebben we vertaald in de blueprint. Deze blueprint was een leidraad voor ons verdere proces.
Technische uitdaging
Voor deze uitdaging hebben we gebruik gemaakt van Optical Character Recognition technologie. Door met de app op een smartphone een barcode te scannen wordt deze meteen herkent en gelezen, nog voordat de gegevens naar de server zijn gestuurd.
De applicatie is makkelijk opschaalbaar, het is dan ook mogelijk om met meer dan 2000 gebruikers en meerdere producenten gebruik te maken van de app.
Agile scrum development
Door gebruik te maken van de Agile Scrum Development methode en een iteratieve aanpak was het voor 5Pro mogelijk om regelmatig opleveringen te doen aan de klant, wat resulteerde in een actieve feedback cyclus tijdens het ontwikkelproces. Om deze feedback door te spreken organiseerden we om de week een sessie met de klant.
Dankzij dit proces was het mogelijk voor ons bij 5Pro om een ready-to-use turn-key app aan te leveren die aansluit op de behoeften van de klant, met daarbij extra toevoegingen die tijdens de strategische sessies, doelgroep testen en agile sessies naar voren zijn gekomen.