fbpx

Marketing platform

In opdracht van een producent van auto benodigdheden met meer dan 2000 verkooppunten zijn we op zoek gegaan naar een oplossing om het marketing en verkoopproces te optimaliseren.

Vraagstuk

Onze klant was aanzienlijke advertentiebudgetten aan het besteden om zijn merk en individuele producten te promoten, maar de effectiviteit van deze kosten was niet te analyseren of te bewijzen. Producten van onze klant worden via de keten van groothandels in de winkels verkocht. Dit maakt het moeilijk voor de producent om het gedrag van de consumenten te analyseren en beïnvloeden.
De klant heeft 5Pro gevraagd om digitale oplossing voor de optimalisatie van het verkoop- en marketingproces te ontwikkelen. 5Pro kon een turn-key oplossing bieden die het verkoop van de producten van de klant met 3 tot 12% heeft vergroot , dankzij meer dan 18 jaar expertise op het gebied van data analyse oplossingen en in-dept business analyse.

De uitdaging

Onze klant verkoopt zijn producten aan de groothandels en de groothandels – aan de retailers. Daarom heeft onze klant geen directe contact met de eindklanten (kopers). We hebben geanalyseerd hoe de eindklanten de beslissing maken om een product van de producent te kopen. Het bleek dat in 80% van alle gevallen is het advies van verkoopmedewerker in de winkels doorslaggevend bij het kiezen van een product. Slechts 20% van de kopers maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.

De grootste uitdagingen in het verkoopproces van de klant volgens 5Pro:

  • geen incentives voor de verkoopmedewerkers om de producten van onze klant te verkopen. Bijvoorbeeld, ze besteden niet genoeg aandacht aan hoe de producten in de winkel worden weergegeven en gepositioneerd;
  • verkoopmedewerkers hebben te weinig kennis over de producten van onze klant. alle medewerkers van de ruim 2000 verkooppunten een opleiding aanbieden kost veel geld;
  • onze klant heeft geen invloed over de eindklanten en heeft geen informatie over zijn gedrag.

De oplossing

Een digitale marketing platform (web en mobiel) voor de producent, leveranciers en retailers met loyalty programma. De oplossing biedt verkoopmedewerkers de mogelijkheid om promoties te starten en daarmee de verkoop van specifieke producten te bevorderen:

1. Verkoopmedewerkers downloaden een app waar ze de bon met verkochte producten kunnen inscannen.Voor elke verkochte eenheid ontvangt de verkoopmedewerker een bonus.
2. Producent deelt instructievideo’s en updates over zijn producten via de app die altijd toegankelijk voor de verkoopmedewerkers zijn. Alle video’s zijn in de vorm van on-line learning. De medewerkers krijgen een bonus als ze de learning hebben voldaan (video gekeken en vragen beantwoord).
3. Verkoopmedewerkers kunnen met de app de voorraad van de producten controleren door het barcodescanning functie. Leveranciers hebben meteen de inzichten in de verkochte producten en kunnen hun voorraad makkelijker up-to-date bijhouden.
4. Onze klant heeft inzichten in het gedrag van de eindklanten: verkoopstatistieken, gemiddelde cijfers per winkel, producten die de eindgebruiker koopt en de producten van onze klant zijn inzichtelijk; zelfs de dag en tijd van verkoop worden geregistreerd.

Als resultaat, kan onze klant hun verkoopcijfers direct beïnvloeden in de detailhandel. De eerste resultaten waren de stijging van de product omzet met 3 tot 12%.

Deliverables

Product concept

De eerste stap was om bestaande oplossingen te analyseren, key business doelen van de oplossing te bepalen en voorbereiden voor de ontwerpfase.

General Architecture & Proposed Solution

5Pro heeft de high-level architectuur van de oplossing ontworpen en de implementatiemogelijkheden aan de klant gepresenteerd.

MVP

5Pro heeft een eenvoudig minimum viable product ontworpen om inzichtelijk te maken hoe de oplossing zal werken nog voor de grote investeringen in de ontwikkeling.

Design

Gebaseerd op de feedback voor MVP hebben we essentiële componenten van de oplossing ontworpen.

Development

5pro heeft de oplossing ontwikkeld, getest en beveiligd. Dit is inclusief specifieke omstandigheden; onderdelen voor zeldzame auto’s zijn ook makkelijk vindbaar dankzij de oplossing.

Support

We onderhouden continue de gehele infrastructuur voor de klant en zorgen voor verbeteringen, updates en ondersteuning.

Onze aanpak

Strategische sessie voor product ontwerp
Prototyping met MVP gevolgd door testen met de doelgroep
Agile development met iteratieve aanpak
Continue ondersteuning en verbetering op basis van klantfeedback
Strategische sessie voor product ontwerp
Prototyping met MVP gevolgd door testen met de doelgroep
Agile development met iteratieve aanpak
Continue ondersteuning en verbetering op basis van klantfeedback

Strategisch product design & business blueprint

We begonnen met de in-depth analyse van de businessprocessen van onze klant. Daarmee brachten we in kaart welke problemen opgelost moesten worden, zoals de eindeloze zoektocht naar auto onderdelen. Iedere functionaliteit van de app loste weer een ander probleem op. We bekeken de risico’s en bepaalden de juiste strategie voor de klant en dit hebben we vertaald in de blueprint. Deze blueprint was een leidraad voor ons verdere proces.

 

Technische uitdaging

Voor deze uitdaging hebben we gebruik gemaakt van Optical Character Recognition technologie. Door met de app op een smartphone een barcode te scannen wordt deze meteen herkent en gelezen, nog voordat de gegevens naar de server zijn gestuurd.

De applicatie is makkelijk opschaalbaar, het is dan ook mogelijk om met meer dan 2000 gebruikers en meerdere producenten gebruik te maken van de app.

Agile scrum development

Door gebruik te maken van de Agile Scrum Development methode en een iteratieve aanpak was het voor 5Pro mogelijk om regelmatig opleveringen te doen aan de klant, wat resulteerde in een actieve feedback cyclus tijdens het ontwikkelproces. Om deze feedback door te spreken organiseerden we om de week een sessie met de klant.

Dankzij dit proces was het mogelijk voor ons bij 5Pro om een ready-to-use turn-key app aan te leveren die aansluit op de behoeften van de klant, met daarbij extra toevoegingen die tijdens de strategische sessies, doelgroep testen en agile sessies naar voren zijn gekomen.

Ondersteuning en verbetering

Ons team blijft zorgen voor continue ondersteuning en verbetering van het product. Hierdoor is de oplossing altijd up-to-date is. Ook blijft deze passen in de dagelijkse gang van zaken van werknemers over de hele wereld.