fbpx

Turn-key platform voor data analyse

In opdracht van een producent van auto benodigdheden met meer dan 2000 verkooppunten zijn we op zoek gegaan naar een oplossing om het bijhouden van de productprijzen te moderniseren.

Vraagstuk

De klant produceert benodigdheden voor de auto, zoals auto wax. Deze producten worden verkocht bij meer dan 2000 verkooppunten, waarvan de meeste verkooppunten in beheer zijn van een kleine ondernemer.

De prijzen van de producten die worden verkocht moeten regelmatig worden gecontroleerd en geanalyseerd. De klant heeft 5Pro gevraagd om een digitale applicatie te ontwikkelen voor het controleren van de prijzen en daarbij ook na te denken hoe betrokkenheid aan de kant van de retailer kan worden vergroot. 5Pro kan deze oplossing bieden, dankzij meer dan 18 jaar expertise op het gebied van data analyse oplossingen en in-dept business analyse.

De uitdaging

De producten van de klant worden op veel verkooppunten verkocht, hierom is het van belang dat de prijzen regelmatig worden gecontroleerd en gedocumenteerd. Om dat te doen gingen verschillende werknemers langs de retailpunten om de prijzen te registreren, maar deze werkwijze is tijdrovend en duur. Hierom is de klant opzoek gegaan naar een moderne oplossing.

Tijdens de strategische sessie met de klant hebben de gedefinieerd dat het proces van de prijscontrole kan gedigitaliseerd worden door:

  • De retailer laten zelf de controle uitvoeren.
  • Een app die het mogelijk maakt voor de retailer om de bon te scannen en prijscontrole uit te voeren.
  • Een web-platform waar de producent de locatie, het product en de prijs in een overzicht kan zien op basis van de gegevens die de retailer heeft gescand.

Gebaseerd op het initiële probleem hebben we ontdekt dat de klant veel geld uit gaf aan marketing van haar merk, zonder hier een duidelijke in-return voor te krijgen. Zo’n 80% van de consumenten kiest voor een product/merk in de winkel op basis van het advies van de retailer. Slechts 20% van de consumenten maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.

5Pro wist beide uitdagingen aan te pakken met één oplossing. Aan de ene kant; de producent kan het controleren van de prijzen digitaliseren door de retailer het werk te laten doen via de app. Aan de andere kant, door een bonusprogramma te implementeren voor de Retailer zal hij eerder optreden als ambassadeur van het merk en krijgt de marketing een boost door een grotere betrokkenheid van de Retailer.

Na ontwikkelen van de MVP (Minimum Viable Product) is dit prototype getest met een kleine groep retailers. Al snel werd duidelijk dat de retailers meer gemotiveerd waren om de producten van de producent te verkopen door een puntensysteem, punten kunnen verdiend worden door de bonnen in te scannen. Na de MVP testfase is de ontwikkeling tot het real-time product in gang gezet.

Gebaseerd op het initiële probleem hebben we ontdekt dat de klant veel geld uit gaf aan marketing van haar merk, zonder hier een duidelijke in-return voor te krijgen. Zo’n 80% van de consumenten kiest voor een product/merk in de winkel op basis van het advies van de retailer. Slechts 20% van de consumenten maakt hun eigen keuze, maar onduidelijk blijft of deze keuze is gemaakt door invloed van reclame en marketing.

5Pro wist beide uitdagingen aan te pakken met één oplossing. Aan de ene kant; de producent kan het controleren van de prijzen digitaliseren door de retailer het werk te laten doen via de app. Aan de andere kant, door een bonusprogramma te implementeren voor de Retailer zal hij eerder optreden als ambassadeur van het merk en krijgt de marketing een boost door een grotere betrokkenheid van de Retailer.

Na ontwikkelen van de MVP (Minimum Viable Product) is dit prototype getest met een kleine groep retailers. Al snel werd duidelijk dat de retailers meer gemotiveerd waren om de producten van de producent te verkopen door een puntensysteem, punten kunnen verdiend worden door de bonnen in te scannen. Na de MVP testfase is de ontwikkeling tot het real-time product in gang gezet.

Deliverables

Product concept

Door het analyseren van het probleem kan een blauwdruk worden ontwikkeld rondom de huidige situatie en wordt een product concept uitgedacht die aansluit op de eisen van de klant.

General Architecture & Proposed Solution

5pro ontwerpt een architectuur van de applicatie om de klant te laten zien wat mogelijke implementaties kunnen zijn binnen de app.

MVP

Dankzij de MVP is het makkelijk zichtbaar hoe het systeem zal gaan werken zonder een grote investering te doen op het gebied van ontwikkeling.

Design

Met de feedback die de klant voorziet op basis van de MVP worden de essentiële componenten van het systeem ontwikkeld, zoals: Een interface voor de producent en een applicatie voor de consument geschikt voor iOS en Android.

Development

5Pro ontwikkeld de applicatie, test hoe deze werkt en controleert de beveiliging van de app. Het ontwikkelingsproces wordt in fases (releases) verdeeld zodat de klant de app kan testen en voorzien van feedback, die weer wordt verwerkt in de ontwikkeling van de applicatie.

Support

5Pro zorgt voor een constante support, ook na het ontwikkelen van de applicatie. 5pro onderhoudt de app, zorgt voor continue updates en staat klaar voor ondersteuning.

Onze aanpak

Strategische Product Design sessie.

Prototyping met gebruik van MVP en doelgroep testen.

Interactieve Agile Scrum ontwikkeling met continue feedbackrondes met de klant.

Continue ondersteuning en verbetering op basis van de feedback van de klant.

Strategische Product Design sessie.

Prototyping met gebruik van MVP en doelgroep testen.

Interactieve Agile Scrum ontwikkeling met continue feedbackrondes met de klant.

Continue ondersteuning en verbetering op basis van de feedback van de klant.

Strategisch productdesign en business blueprint

Duidelijke doelstellingen zijn de sleutel tot een succesvolle oplossing die een toegevoegde waarde kan bieden. 5Pro analyseert welke problemen opgelost moeten worden door de applicatie en ontwikkeld hiervoor een business blueprint. Elke functie die gericht is op het oplossen van een deel van het vraagstuk staat hierop beschreven. Gebaseerd op deze blueprint maakt 5Pro een prototype dat aansluit bij de verwachtingen van de klant. Hierdoor is het mogelijk om problemen die op het pad komen te identificeren en te delen tijdens de strategische sessies met de klant waarbij nieuwe inzichten ontstaan.

Technische uitdaging

Voor deze uitdaging hebben we gebruik gemaakt van Optical Character Recognition technologie. Door met de app op een smartphone een barcode te scannen wordt deze meteen herkent en gelezen, nog voordat de gegevens naar de server zijn gestuurd.

De applicatie is makkelijk opschaalbaar, het is dan ook mogelijk om met meer dan 2000 gebruikers en meerdere producenten gebruik te maken van de app.

Agile scrum development

Door gebruik te maken van de Agile Scrum Development methode en een iteratieve aanpak was het voor 5Pro mogelijk om regelmatig opleveringen te doen aan de klant, wat resulteerde in een actieve feedback cyclus tijdens het ontwikkelproces. Om deze feedback door te spreken organiseerden we om de week een sessie met de klant.

Dankzij dit proces was het mogelijk voor ons bij 5Pro om een ready-to-use turn-key app aan te leveren die aansluit op de behoeften van de klant, met daarbij extra toevoegingen die tijdens de strategische sessies, doelgroep testen en agile sessies naar voren zijn gekomen.

Ondersteuning en verbetering

Het team van 5Pro staat continu klaar voor haar klanten om ze te voorzien van ondersteuning en verbeteringen van hun product, waardoor de applicatie altijd up-to-date is en ten alle tijden goed werkt.

Ondersteuning en verbetering

Het team van 5Pro staat continu klaar voor haar klanten om ze te voorzien van ondersteuning en verbeteringen van hun product, waardoor de applicatie altijd up-to-date is en ten alle tijden goed werkt.