Hoe kun je een app ontwikkelen zonder te ploeteren?

Cijfers tonen aan dat meer dan 80% van de klanten niet tevreden zijn met de resultaten van software ontwikkelaars.

Hoe komt dat?

Laten we eerst eens kijken hoe klanten en ontwikkelaars communiceren voordat ze gaan samenwerken op een project.

Het start vaak met de vraag: ”Hier is wat we moeten ontwikkelen, wat kun je ons vertellen over het benodigde budget?”

De ontwikkelaar vraagt vervolgens om een document met de technische eisen. Als deze er niet is werken ze samen om er een te creëren.

Gebaseerd op deze technische eisen wordt het budget berekend.

De klant stemt in of neemt contact op met een andere ontwikkelaar tot de klant een keuze maakt.

Klinkt logisch toch?

Trouwens, het resultaat ligt vaak erg ver weg van wat de klant verwacht.

Daarom lijkt het plaatje in de praktijk hierop:

Je vraag je vast af waarom?

In werkelijkheid het is een verkeerd idee om het ontwikkelproces te starten met techische eisen en een budgetberekening.

Een complexe mobile applicatie is niet een lijst met functionaliteiten.

Het is een nieuw onderdeel van de klant zijn businessmodel.

Starten met een lijst functionaliteiten is een slechte aanpak. In plaats daarvan, vraag vragen over het businessmodel:

  • Wie wil het product gebruiken?
  • Wel probleem lost de app op?
  • Hoe lost de oplossing de problemen van gebruikers beter op dan de huidige oplossingen?
  • Hoe werkt het businessmodel nadat de nieuwe oplossing is geïntegreerd?

Dit is precies waarom ons ontwikkelproces totaal anders eruit ziet:

We werken een gedetailleerde businesslogica uit in de eerste stap, omdat we niet op zoek zijn naar een fancy applicatie met een lijst me functionaliteiten. Wat we wel nodig hebben is een oplossing voor echte business problemen.

In onze ervaring veranderd de visie op het product dramatisch gedurende deze eerste fase. Dit omdat het businessmodel in focus hebben in plaats van een lijst van functionaliteiten vanaf het begin levert een helderdere visie.

Functionaliteiten, architectuur en technologie stack worden pas geselecteerd nadat de gedetailleerde businesslogica is uitgetekend.

Aangezien 70/80% van het toekomstige succes van het product wordt bepaald in deze fase van uitwerken businesslogica. In deze fase werken wij als ondernemer van diverse bedrijven direct met de klant samen.

Het opzetten van diverse bedrijven (waaronder een marketing bedrijf), in diverse branches en landen brengt veel expertise op tafel.

Hieronder enkele voorbeelden van projecten:

Online auto-onderdelen app

Verander het model van hoe de klant een order plaatst.

Situatie voorheen

Het kopen van auto-onderdelen is een uitdagende taak. Dit komt door de beschikbaarheid van originele en niet originele onderdelen.

Lees meer

Een applicatie voor kwaliteitscontrole van presentatie producten in supermarkten.

Een nieuw kwaliteitscontroleproces voor presentatie producten.

Situatie voorheen

Producenten die met retailers werken hebben vaak diverse medewerkers die met controles zorgen dat de producten goed gepresenteerd zijn in de winkels.

Lees meer

Check-in app die het onboarden versnelt

Een applicatie die de check-in tijd 5x sneller maakt.

Situatie voorheen

Het check-in proces is een kritisch onderdeel van onboarden op een cruiseliner. Het maakt het mogelijk om de tickets van passagiers te controleren.

Lees meer

Hoeveel kan de ontwikkeling van een mobile applicatie kosten?

Natuurlijk variëren projecten in complexiteit en omvang.

Onze ervaring leert dat het lanceren van een relatief complexe mobile app ongeveer 3-5 maanden doorlooptijd heeft met een bijbehorende investering vanaf 50 000 euro.

Het precieze budget is pas bekend nadat de businesslogica is uitgetekend. Dit bepaalt de architectuur en functionaliteiten benodigd voor het succesvol maken van de applicatie.

Deel je deze visie op ontwikkeling dan komen we graag met je in contact om een gratis kennismakingsgesprek te plannen.

In dit gesprek krijg je direct een beter beeld van de mogelijke vervolgstappen om jouw idee te realiseren.

We hebben uitgebreide ervaring met mobiele apps realiseren. Immers werken we al 19 jaar in dit vakgebied, sinds het ontstaan van de mobile app industrie.

Het advies wat we geven kan gebruikt worden om met verschillende appbouwers jouw idee te realiseren, dus niet persee bij ons. En het is gratis.