Hoe kun je een app ontwikkelen zonder te ploeteren?
Cijfers tonen aan dat meer dan 80% van de klanten niet tevreden zijn met de resultaten van software ontwikkelaars.
Hoe komt dat?
Laten we eerst eens kijken hoe klanten en ontwikkelaars communiceren voordat ze gaan samenwerken op een project.
Het start vaak met de vraag: ”Hier is wat we moeten ontwikkelen, wat kun je ons vertellen over het benodigde budget?”
De ontwikkelaar vraagt vervolgens om een document met de technische eisen. Als deze er niet is werken ze samen om er een te creëren.
Gebaseerd op deze technische eisen wordt het budget berekend.
De klant stemt in of neemt contact op met een andere ontwikkelaar tot de klant een keuze maakt.
Klinkt logisch toch?
Trouwens, het resultaat ligt vaak erg ver weg van wat de klant verwacht.
Daarom lijkt het plaatje in de praktijk hierop:
Je vraag je vast af waarom?
In werkelijkheid het is een verkeerd idee om het ontwikkelproces te starten met techische eisen en een budgetberekening.
Een complexe mobile applicatie is niet een lijst met functionaliteiten.
Het is een nieuw onderdeel van de klant zijn businessmodel.
Starten met een lijst functionaliteiten is een slechte aanpak. In plaats daarvan, vraag vragen over het businessmodel:
- Wie wil het product gebruiken?
- Wel probleem lost de app op?
- Hoe lost de oplossing de problemen van gebruikers beter op dan de huidige oplossingen?
- Hoe werkt het businessmodel nadat de nieuwe oplossing is geïntegreerd?
Dit is precies waarom ons ontwikkelproces totaal anders eruit ziet:
We werken een gedetailleerde businesslogica uit in de eerste stap, omdat we niet op zoek zijn naar een fancy applicatie met een lijst me functionaliteiten. Wat we wel nodig hebben is een oplossing voor echte business problemen.
In onze ervaring veranderd de visie op het product dramatisch gedurende deze eerste fase. Dit omdat het businessmodel in focus hebben in plaats van een lijst van functionaliteiten vanaf het begin levert een helderdere visie.
Functionaliteiten, architectuur en technologie stack worden pas geselecteerd nadat de gedetailleerde businesslogica is uitgetekend.
Aangezien 70/80% van het toekomstige succes van het product wordt bepaald in deze fase van uitwerken businesslogica. In deze fase werken wij als ondernemer van diverse bedrijven direct met de klant samen.
Het opzetten van diverse bedrijven (waaronder een marketing bedrijf), in diverse branches en landen brengt veel expertise op tafel.
Hieronder enkele voorbeelden van projecten:
Online auto-onderdelen app
Verander het model van hoe de klant een order plaatst.
Situatie voorheen
Het kopen van auto-onderdelen is een uitdagende taak. Dit komt door de beschikbaarheid van originele en niet originele onderdelen.
De diverse databases beschikbaar voor niet originele autoonderdelen varieren sterk in nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Soms zijn onderdelen niet eens beschikbaar. Je kunt moeilijk met zekerheid zeggen of het onderdeel past bij de auto.
Het zoeken van een enkel auto-onderdeel varieert tussen de 10 en 40 minuten!
Onze aanpak
De auto selecteer algorithme was in detail uitgeschreven, inclusief alle uitzonderingen.
Pas daarna hebben we een mobile applicatie ontwikkeld gebaseerd op dit algoritme.
Er is een systeem ontwikkeld dat autoducumentatie kan scannen. Een simpele scan van de auto documentatie herkent het VIN nummer van de auto. Hiermee worden passende autoonderdelen gevonden die bij dit model auto passen.
Het resultaat
Nu kost het vinden van auto-onderdelen geen 10 tot 40 minuten meer, maar 10 seconden!
Blijkbaar heeft niemand in de branche dit soort van technologie en geeft onze klant een groot USP.
Er zijn twee type klanten die de applicatie gebruiken:
- Eindgebruikers die auto-onderdelen voor zichzelf nodig hebben.
- Automonteurs die in een garage werkzaam zijn.
Statistieken automonteurs:
- Na de introductie hoe je de applicatie kunt gebruiken heeft 100% van de specialisten de app op de mobile telefoon geïnstalleerd.
- 82% is gestart met het bestellen van auto-onderdelen d.m.v. de app.
Een applicatie voor kwaliteitscontrole van presentatie producten in supermarkten.
Een nieuw kwaliteitscontroleproces voor presentatie producten.
Situatie voorheen
Producenten die met retailers werken hebben vaak diverse medewerkers die met controles zorgen dat de producten goed gepresenteerd zijn in de winkels.
Als kostbaar alternatief besteden ze deze taak vaak uit naar gespecialiseerde bedrijven.
Onze aanpak
We hebben een nieuw businessmodel gecreëerd om het probleem op te lossen.
Nu zorgen de medewerkers die in de winkel werken voor de kwaliteitscontrole. Hiervoor ontvangen ze per voltooide taak een financiële beloning die via de app wordt uitgekeerd.
Een geïntegreerd system die specifieke producten herkent wat hiervoor ontwikkeld als onderdeel van de app.
Een foto van de schap wordt genomen met de mobile telefoon en het systeem herkent automatisch de producten op de schappen en vergelijkt dit met het schappenplan.
Het resultaat
De app veranderde de kwaliteitscontrole processen. In plaats van een groot aantal eigen medewerkers die de kwaliteitscontroles uitvoeren worden deze taken nu uitgevoerd door medewerkers die in de winkels werken.
De controles zijn in aantallen gestegen tegen lagere kosten.
Check-in app die het onboarden versnelt
Een applicatie die de check-in tijd 5x sneller maakt.
Situatie voorheen
Het check-in proces is een kritisch onderdeel van onboarden op een cruiseliner. Het maakt het mogelijk om de tickets van passagiers te controleren.
Dit maakt het ook mogelijk om alle relevante informatie zoals tickets, paspoort en andere informatie te scannen en controleren voordat de passagiers onboarden.
Het is niet ongebruikelijk dat de wachttijd 3 tot 5 uur is voor het onboarden. Dit zorgt voor lange rijen en ongelukkige klanten.
Onze aanpak
We hebben een mobiele Check-in app ontwikkeld voor Windows, Android en iOS tablets. Een oplossing die ervoor zorgt dat boarding snel en makkelijk verloopt.
De geoptimaliseerde Check-in procedure ziet er nu als volgt uit:
- Een medewerker registreert met de camera van de tablet het ticket en andere benodigde documenten en maakt een foto van de passagier en registreert andere benodigde informatie.
- De passagier gaat akkoord met de gegeven informatie door het geven van een elektronische handtekening.
- Nadat de klant succesvol is ingecheckt creëert het systeem automatisch een gastprofiel en plaatst die in het cruiseschip haar passagiersdatabase. Dit stelt de passagier in staat om gedurende de reis diverse diensten te gebruiken die bij het klantprofiel passen.
Het resultaat
De initiële registratie van passagiers is 5 keer korter.
De check-in app stelt onze klant in staat om passagiers snel te registreren tijdens onboarding en te identificeren bij levering diensten en zo de facturatie voor diensten automatisch te laten verlopen.
Hoeveel kan de ontwikkeling van een mobile applicatie kosten?
Natuurlijk variëren projecten in complexiteit en omvang.
Onze ervaring leert dat het lanceren van een relatief complexe mobile app ongeveer 3-5 maanden doorlooptijd heeft met een bijbehorende investering vanaf 50 000 euro.
Het precieze budget is pas bekend nadat de businesslogica is uitgetekend. Dit bepaalt de architectuur en functionaliteiten benodigd voor het succesvol maken van de applicatie.
Deel je deze visie op ontwikkeling dan komen we graag met je in contact om een gratis kennismakingsgesprek te plannen.
In dit gesprek krijg je direct een beter beeld van de mogelijke vervolgstappen om jouw idee te realiseren.
We hebben uitgebreide ervaring met mobiele apps realiseren. Immers werken we al 19 jaar in dit vakgebied, sinds het ontstaan van de mobile app industrie.
Het advies wat we geven kan gebruikt worden om met verschillende appbouwers jouw idee te realiseren, dus niet persee bij ons. En het is gratis.