Ook voor 5Pro is het zoeken van werknemers een vermoeiend en tijdrovend proces. Tientallen cv’s en alle gegadigden beoordelen — die tijd besteden we liever aan onze core business. Vanuit onze ervaring van business processen zijn we gaan zoeken en experimenteren hoe we ons eigen recruitment proces sneller en efficiënter kunnen maken. Het resultaat was indrukwekkend: door de procedure te automatiseren, bleek het mogelijk te zijn om tot vier keer meer aanmeldingen te krijgen en drie keer sneller resultaat te krijgen.
Wat hebben we gedaan? We hebben een eigen digitale tool ontwikkeld. Daarmee komen er automatisch geschikte kandidaten binnen, zonder dat de recruiter hier veel werk aan heeft. Dit alles door de focus te verleggen naar gemotiveerde kandidaten met de juiste vaardigheden voor bepaalde vacature.
Hoe werkt het?
Voor elke vacature wordt een aparte landingspagina gemaakt, zodat deze makkelijk te vinden is voor de personen waarop wordt gefocust. Geschikte kandidaten zien een advertentie op sociale media die naar de landingspagina verwijst. De relevantie van de advertentie gaat automatisch in de loop van de tijd verbeteren en de conversie van de landingspagina stijgen.
Kandidaten gaan de omschrijving van de vacature, voorwaarden en andere belangrijke informatie op de landingspagina lezen. Onderaan de pagina wordt de kandidaat gevraagd om een korte vragenlijst in te vullen om een offer te krijgen. Alleen gemotiveerde kandidaten zullen de lijst beantwoorden, omdat ze al zoveel moeite hebben genomen om alle informatie te lezen en een conclusie hebben gemaakt of het interessant voor hen is. Na het invullen van het formulier bekijkt het systeem de antwoorden en worden deze naast verschillende parameters gelegd. Deze zijn naar wens aan te passen, zodat alleen de meest geschikte kandidaten overblijven. Als ze binnen een bepaalde range scoren (waarin te laag ondergekwalificeerd en te hoog overgekwalificeerd betekent), stuurt het systeem automatisch een e-mail om een telefonische afspraak te plannen. De kandidaat kan een passende tijd en datum doorgeven via bijvoorbeeld calendly.com.
Het resultaat
Met digitaal solliciteren kan een grotere markt worden aangesproken. Dankzij het automatische puntensysteem worden alleen relevante, gemotiveerde kandidaten uitgenodigd voor een gesprek. Dat zorgt ervoor dat we vier keer sneller een vacature konden opvullen en waren de geaccepteerde kandidaten 30% meer geschikt. Verder ontvingen we automatisch statistieken voor elke vacature. Ook kregen we inzicht op het vlak van gewenst salaris, de exacte locatie van de kandidaten en andere belangrijke informatie nog voordat een recruiter de cv’s ging beoordelen.
Het experiment was succesvol: we hebben eigen krachten voor interne bedrijfsvoering ingezet! Hierdoor hebben we de kostenbesparingen gerealiseerd: meer (en beter) werk met minder bestede uren.
Ook op zoek naar een tool om operaties binnen je bedrijf te automatiseren? Dankzij mobiele applicaties kunnen meerdere processen geoptimaliseerd worden, waardoor het sneller verloopt én geld bespaart. Plan nu een consult met ons team om de digitale transformatie van jouw bedrijf te starten!