“Voor ons bedrijf willen we een app gaan bouwen. Het hoeft maar eenvoudig te zijn: een paar functionaliteiten, geen spannende dingen. Wat gaat het kosten en kan het volgende maand al gelanceerd zijn?”
Dit horen we vaak van onze klanten. In de loop het eerste gesprek komen we vaak tot de conclusie dat een “eenvoudige appidee” niet zo eenvoudig is. Maar hoe komt dat?
In elk geval drie oorzaken die een app complex maken
1. Verkeerd referentiekader
We gebruiken mobiele telefoon dagelijks en veel apps die voor ons goed werken lijken heel simpel! Wat we vaak vergeten is dat een simpele functie heel complex in de uitvoering kan zijn. Neem als voorbeeld Skype: eigenlijk een heel eenvoudig appidee, waarmee je kunt videobellen en berichten sturen, toch? Als het zo simpel was, waarom heeft Microsoft dan 8,5 miljard dollar voor Skype betaald? De apps lijken eenvoudig in de ogen van de gebruiker, maar kijkend door de ogen van een ontwikkelaar bestaat Skype uit tientallen complexe functionaliteiten. Er zijn maar weinig concurrenten die dezelfde kwaliteit kunnen bieden. Een ander voorbeeld is Instagram, op het eerste gezicht ook erg eenvoudig. Lees hier wat het kost om Instagram te bouwen.
2. Backend
Tegenwoordig is informatie over je gebruikers goud waard. Als je de gegevens en informatie van gebruikers wilt beheren, bekijken en opslaan, heeft de app een backend (en misschien ook een web-gedeelte) nodig. Backend en web betekenen extra ontwikkelingskosten en hogere doorlopende onderhoudskosten. Die komen nog bovenop de kosten van de ontwikkeling van het appidee.
3. Design
De meest briljante en meest gebruikte apps hebben een minimalistisch design. Je opent een app en je vingers weten intuïtief wat ze moeten doen. Alles klopt in die apps en ze lijken zo simpel te zijn! Dat wordt User Experience en User Interface genoemd. Idealiter heb je hier iemand voor nodig die fulltime bezig is met het gedrag van app gebruikers. Waaronder; A/B testing, conclusies maken over wat de gebruikers beleven, voelen, doen en leuk of niet leuk vinden. Ook heb je een designer nodig die de aanpassingen kan maken, zo kun je apps continu verbeteren. Een vak apart en vaak zwaar onderschat.
Wil je weten of jouw appidee eenvoudig of complex is?
Bij 5pro hanteren wij de volgende stappen om complexiteit van de app te kunnen beoordelen:
1. Het maken van een business case
Een goede business case voor een app is essentieel. Wat wil je bereiken? Wie is jouw doelgroep? Welke probleem gaat jouw app oplossen? Deze vragen moeten je beantwoorden zodat je een totaalbeeld van jouw appidee hebt.
2. Blauwdruk van je appidee
Hoe gaan we de business case naar de app vertalen? Welke functionaliteiten sluiten op de business doelen aan? Om een app succesvol te maken, gaan we de business doelen vertalen naar functionaliteiten. Het resultaat is een blauwdruk. Zo kunnen we de app infrastructuur in één oogopslag zien.
3. Functionaliteitenlijst en flow
Met een business case en een blauwdruk kunnen we een flow maken van de app en de functionaliteiten die daarbij horen. Ook is dit vaak het moment waarop we de complexiteit van de app kunnen beoordelen. In de flow van de app zie je elementen die toegevoegd moeten worden en krijg je soms een ander blik op je idee.
4. Kosteninschatting
De kosteninschatting wordt gemaakt gebaseerd op stappen 1 tot 3. Het voordeel daarvan is dat je een realistisch beeld krijgt over de daadwerkelijke complexiteit en kosten van de realisatie van het appidee.
5. ROI berekenen
Je weet inmiddels wat je businessmodel is en wat de app kost. Nu kun je een beslissing maken of je het ontwikkelingstraject in de huidige vorm wilt starten! Soms blijkt het interessant om een app te bouwen ondanks de hoge kosten. Dat betekent dat de business case sterk genoeg is. Soms blijkt het juist niet interessant om een app te bouwen. In dat geval gaan we terug naar stap #1 en maken we aanpassingen in de businesscase.
Wil je meer weten? Bel ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Graag bekijken we de kansen van jouw appidee!