fbpx

Een succesvolle app: verschil tussen bedrijfsapp en consumentenapp

Bedrijfsapps
Succesvolle Apps

Heel grof gezegd kunnen alle apps in 2 categorieën verdeelt worden: bedrijfsapps en consumentenapps. Ze vragen om verschillende strategieën en hebben verschillende aandachtspunten.

Wat is nou precies een bedrijfsapp?

Een zakelijke app wordt meestal gebruikt voor de optimalisatie van interne bedrijfsprocessen. Deze wordt door medewerkers en/of klanten gebruikt. Zo worden bepaalde processen makkelijker gemaakt en tijd bespaard.

3 voorbeelden van zakelijke apps:

1) een barcode scanning app waarmee je alle producten in het magazijn kan scannen en traceren;

2) een app waarmee je HR- en administratieve zaken automatiseert (onboarding van nieuwe medewerkers; documentenbeheer; urenregistratie; communicatie);

3) een app waarmee je bepaalde informatie kan scannen en automatisch laten herkennen. Bijvoorbeeld een kenmerk van een bepaald apparaat en alle informatie over dit apparaat weergeven.

Om een succesvolle bedrijfsapp te maken, moet je bedrijfsprocessen goed analyseren en een berekening van de verwachte opbrengsten maken. Met geautomatiseerde processen kun je enkele fte’s besparen of dusdanig ruimte creëren om meer business te genereren en meer werk aannemen.

Wat is een consumentenapp?

Consumentenapps zijn meestal een business op zich. Je creëert een app met een bepaald business model en de consumenten betalen voor het gebruik van de app (of je verdient geld met advertenties of affiliate marketing).

3 voorbeelden van consumenten apps:

1). een social platform app voor een bepaalde doel: netwerken, gezamenlijke interesses, dating;

2). een learning app, waar mensen betalen voor de toegang tot bepaalde content: trainingsprogramma’s, opleiding enz;

3). een webshop met extra functies, bijvoorbeeld kledingadvies op maat.

De concurrentie en de aanbod op het gebied van consumentenapps zijn extreem hoog. Om een succesvolle consumentenapp te bouwen, moet er eerst grondig marktonderzoek plaatsvinden. De aantallen van gebruikers zijn van groot belang, daarom moet je goed nadenken over marketing, exponentiële groei en retentie.

Als je jouw app-project succesvol wil maken, begin dan met de analyse van je doelen en bepaal tot welke groep (zakelijke apps of consumentenapps) jouw app behoort.

Plan nu een consult met ons team om jouw app-idee verder te brengen!

#appbouwen
#bedrijfsapps