Wat kost een app?
Een app op maat kost ergens tussen 10.000 en 200.000 euro. Elke keuze die je maakt heeft invloed op de prijs. Wil je een reëel kostenplaatje krijgen, dan moet je precies weten wat je gaat bouwen. Sommige functionaliteiten kosten duizenden euro’s, dat scheelt.
Om een eerlijke inschatting te maken is het van groot belang om inzicht in alle zaken te hebben die met de ontwikkeling en het onderhoud te maken hebben. Dit zijn vaak de kosten die niet meteen ter sprake komen.
10 dingen die grote invloed op het budget kunnen hebben:
1. De platformen.
Wil je een app voor Apple iOS, Google Android, Windows, web of een combinatie daarvan? Is je app voor mobiel of ook voor tablets bedoeld? Elk platform vereist specifieke kennis en heeft eigen bijzonderheden. Een op een kopiëren werkt niet bij native apps. Hoe meer platforms en bijzondere toestellen, hoe meer ontwikkelingstijd er nodig is. Is een app halverwege klaar en je wil een wijziging doorvoeren? Dan moet het op elk platform apart gebeuren. Je kan tijd en geld besparen als je met één platform begint (bijvoorbeeld iOS) en de andere start pas nadat de eerste helemaal klaar is, die kan dan in een keer goed ontwikkeld worden.
2. Design.
Google en Apple hebben de richtlijnen voor het functionele ontwerp ontwikkeld. Design is een kwestie van smaak. Functioneel ontwerp is een kwestie van gebruiksgemak. De beste en de meest gebruikte apps hebben een onwerp gericht op de funtie en gebruikt veel standaard elementen. Heb je toch een eigen idee over hoe de app eruit moet zien? Hou dan rekening dat een design op maat in plaats van een functioneler ontwerp ingewikkelder is om te bouwen. Sterker nog, elementen uit het functionele design hoef je niet aan te passen voor elke schermgrootte. Design elementen moet je vaak wel handmatig voor elk toestel aanpassen. Lees meer over mobile apps’ design hier.
3. Server gedeelte.
Wil je berichten of push-notificaties naar de app gebruikers sturen? Wil je overzicht hebben in wie jouw app gebruikt? Wil je een gepersonaliseerde log-in voor jouw gebruikers? Dan heb je een server gedeelte – ook wel backend genoemd – nodig. Dat betekent dat je vanuit de app een bepaalde handelingen kan doen, bepaalde gegevens kan inzien en dat de data van jouw gebruikers op de server bewaard blijft. Om het allemaal makkelijk te kunnen beheren, heb je ook een bepaalde interface nodig. Tenzij je natuurlijk alleen nulletjes en eentjes wilt zien.
4. Gebruikersprofielen.
Wil je dat jouw klanten een andere profiel hebben dan leveranciers? En dat jouw medewerkers meer in de app kunnen dan jouw klanten? Dan heb je verschillende gebruikersprofielen voor bepaalde type gebruikers nodig. Elke gebruikersprofiel betekent een nieuwe workflow. Ze lijken allemaal op elkaar, maar ze zijn toch anders! Elk gebruikersprofiel zal wellicht iets andere functionaliteiten hebben en kleine aanpassingen of toevoegingen. Bovendien, hoe meer gebruikersprofielen je hebt, hoe meer tijd er nodig is om te testen of alle flows goed werken.
5. Complexiteit van bedrijfslogica.
De basis van elke app is een heldere logica. Als je complexe processen met een app wil optimaliseren, dan heb je meerdere scenario’s in de app waarmee je rekening moet houden. Elke uitzondering, toevoeging of aanpassing moet je in de flow verwerken. Techniek kent de uitzonderingen niet, wij moeten alles vastleggen en inprogrammeren. Daarom is het belangrijk om genoeg tijd in het voortraject nemen om de app blauwdruk goed uit te werken. Dat zal je later ontwikkelingstijd besparen.
6. Aantal functionaliteiten en zijn complexiteit.
Minder functionaliteiten is makkelijker te ontwikkelen. Het is niet helemaal waar! Wat jij als gebruiker simpel vindt kan heel moeilijk zijn te programmeren. De kunst is altijd om een complexe functionaliteit heel makkelijk voor de gebruiker te maken. Neem als voorbeeld een chat functie. Voor de meeste gebruikers lijkt het heel simpel te zijn! Maar als je met de programmeurs daarin begint in te duiken, besef je dat het uit de tientallen opties bestaat. Niks is vanzelfsprekend! Andere voorbeelden hiervan zijn pushberichten, weergave van gepersonaliseerde content of betalingen.
7. Integratie met andere software.
Moet de app met andere software geïntegreerd worden? Bijvoorbeeld, met een bestaande database of CRM systeem? Het is zeker mogelijk! Echter, om een goede integratie te verrichten moet een extra laagje software geprogrammeerd worden. Het is vaak niet mogelijk om “stekker – stopcontact” principe toe te passen. Vandaar moet er extra programmeer werk verrichten worden om te zorgen dat de twee systemen goed met elkaar communiceren.
8. Koppelingen met hardware.
Je hebt een slim toestel en je wilt dat de data vanuit het toestel met een app opgehaald wordt. Een app moet verbinding met de toestel kunnen maken en de data ophalen. Ook hier geldt dat je moet bouwen (en testen) zodat het in diverse omstandigheden werkt. Bevindt het apparaat zich bijvoorbeeld in de plek met slecht of geen bereik? Dan is het een extra taak om te zorgen dat de app in deze omstandigheden ook goed werkt.
9. Betalingen verrichten in de app.
Wil je dat jouw klanten via de app kunnen betalen? Vaak gaat het gepaard met een aparte proces dat in de app geïntegreerd wordt. Het loopt hand in hand met facturatie, overzicht van betaalde services voor jou en de klant en registratie van de betaling. Super makkelijke functionaliteit voor de gebruiker, maar toch een klus voor de ontwikkelaar! Gelukkig kun je zelf bepalen hoe je de hele proces wilt inrichten. Alles is mogelijk!
10. Beveiliging.
Mocht je gevoelige gegevens in jouw app verwerken en bewaren, dan is het verstandig jouw app extra goed te beveiligen. Het is niet vanzelfsprekend dat de app waterdicht beveiligd is. Alle apps moeten per definitie goed beveiligd zijn. Maar wat is goed genoeg? We hebben een team van witte hackers die de apps proberen te hacken om te kijken hoe goed ze zijn beveiligd. Uit ervaring weten we dat de meeste apps redelijk makkelijk te hacken zijn. Wil je het anders hebben, dan moet je experts inschakelen bij het testen van de app.
Klaar om te lanceren?
Oke, nu ben je zover dat jouw app klaar is om gelanceerd te worden. Wat zijn andere kosten waarmee je rekening moet houden?
App testing – Quality Control.
Gedeeltelijk zitten deze kosten in de ontwikkelingstraject, maar je moet ook de app testen nadat het helemaal klaar is. Reken maar dat voor sommige apps het testen vanaf 15 tot wel 30% van alle ontwikkelingskosten kan oplopen. Waarom is deze kostenpost zo hoog? Ten eerste, alle platforms op verschillende toestellen moeten handmatig getest worden. Alleen voor iPhone zou dat al tenminste 10 modellen zijn! Ten tweede, de app moet verschillende stress-tests ondergaan. Hoe zal de app werken als de server uitvalt? Of als er 1000 gebruikers tegelijkertijd de app gaan gebruiken? Niks is erger als slechte reviews in de App Stores of klanten die klagen over de app die niet werkt. Daarom kun je beter niet besparen op het testen van de app.
Maandelijkse kosten – abonnementen.
Soms worden externe services gebruikt in de app. Bijvoorbeeld, een messaging service. Vaak moet je voor zo’n services maandelijks abonnement betalen. Denk ook aan cloudopslag voor data, externe server, app stores accounts enz.
Onderhoud.
De kosten voor onderhoud verschillen per app. Een update moet plaatsvinden na elke update van de operationele systeem (iOS of Android). Een grote update is meestal één keer per jaar nodig. Bovendien, moeten soms updates plaatsvinden voor de nieuwe modellen van telefoons. Mocht je een backend en een web gedeelte hebben, dan moet de server continu ondersteund worden. De app is dan continu met de server aan het communiceren en het is van groot belang dat dit proces regelmatig wordt gemonitord door een specialist. Het onderhouden van een app kost jaarlijks 15 tot 30% van de bouwkosten van een app.
Support.
Heeft jouw app honderden duizenden gebruikers? Bereid je voor dat ze vragen, suggesties of andere kwesties hebben die ze met jou willen bespreken. Wie gaat deze vragen beantwoorden? Bij grote aantallen gebruikers is het verstandig om iemand in te zetten om vragen van de gebruikers te behandelen.
Promotie.
Deze kostenpost wordt vaak zwaar onderschat. Je hebt een fantastische app. En nu? Hoe gaan de mensen over jouw app leren? Marketing, growth hacking en promotie van de app zijn net zo belangrijk als ontwikkeling zelf. Of het een interne app voor jouw medewerkers is of een app gericht op de consument. Je moet investeren om te zorgen dat gebruikers jouw app weten te vinden en daadwerkelijk gaan gebruiken.
Doorontwikkeling.
Een app bouwen is een dynamische proces en niet een statische gebeurtenis. Met een app kies je voor een digitale transformatie van jouw bedrijf. In het ontwikkelingsprocess ontdek je wellicht nieuwe behoeftes van de gebruikers. Hoe ga je daarop reageren? Als je waarde wilt blijven toevoegen met je app, dan moet je rekening houden met het doorontwikkelen van je app.
Wow! Dat is veel om rekening mee te houden! De doel van deze blog is niet jouw af te laten schrikken. Maar wel bewust te maken van de mogelijke kosten rondom app ontwikkeling.
Bij 5Pro geloven wij in ethische ontwikkeling. Dat betekent dat we vanaf het begin transparant over kosten zijn en jou als klant goed informeren. Je wilt een app hebben, maar je hebt een bepaald budget dat we samen bewaken. Wij proberen altijd een succesvolle app binnen jouw budget te bouwen. En ook lanceren! We willen niet na twee maanden ontwikkeling zeggen: “het budget is op” en niks opleveren. We denken mee in de mogelijkheden en helpen jou met de juiste keuze. Lees hier over ons proces en hoe we jouw geld kunnen besparen.
Om het makkelijker voor jou te maken, verdelen we alle apps in 3 categorieën:
Eenvoudige app
- • Minimale duur: 3-6 maanden
- • Maandelijkse kosten: EUR 3.000 – 7.000
- • Vanaf-prijs: EUR 10.000
Complexere app
Deze apps hebben meerdere functionaliteiten.
- • Minimale duur: 6-8 maanden
- • Maandelijkse kosten: EUR 7.000 – 8.000
- • Vanaf-prijs: EUR 40.000
Geavanceerde platform
Oplossingen voor meerdere platforms met complexe bedrijfslogica.
- • Minimale duur: 8-10 maanden
- • Maandelijkse kosten: EUR 10.000 – 12.000
- • Vanaf-prijs: EUR 100.000
App categorie | Eenvoudige app | Gemiddelde complexiteit | Complexe app |
---|---|---|---|
Aantal functionaliteiten | Één / enkele eenvoudige | Meerdere functionaliteiten | Meerdere functionaliteiten op verschillende platforms |
Platformen | iOS of Android | iOS, Android, web | Meerdere platforms |
Design | Functionele ontwerp | Functionele ontwerp of eenvoudige app met design ontwerp | Kan allebei – functionele ontwerp of design op maat |
Server gedeelte | Nee | Ja, beperkte functionaliten | Ja, uitgebreide functionaliteiten en interface |
Gebruikersprofielen | Een profiel | Meerdere profielen, vergelijkbare flows | Meerdere profielen, verschillende flows |
Complexiteit van bedrijfslogica | Eenvoudig | Gemiddelde complexiteit | Complex |
Integratie met andere software | Nee | Ja, eenvoudige integratie | Ja, complexe integratie mogelijk |
Koppelingen met hardware | Nee | Ja, gemiddelde complexiteit | Ja, complexe koppelingen |
Betalingen verrichten in de app | Nee | Ja, gemiddelde complexiteit | Ja, complete proces op maat |
Beveiliging | By default | Ja, opties voor extra beveiliging | Ja, opties voor extra beveiliging |
Na de lancering
App testing – QC | Ja, standaard | Ja, proportioneel aan de ontwikkeling | Ja, uitgebreide testing met stress tests |
Maandelijkse kosten – abonnementen | Zo min mogelijk | Ja, afhankelijk van de architectuur van de app | Ja, afhankelijk van de architectuur van de app |
Onderhoud | Ja, minimale kosten | Ja | Ja, complete ontzorging |
Support | Vaak niet | Afhankelijk van de app | Ja |
Promotie | Naar keuze | Naar keuze | Naar keuze |
Doorontwikkeling | Minimaal | Afhankelijk van de vraag | Dedicated team |